Friday, November 19, 2010

Be Kind Animals

Dont even try to be cruel to animals coz you will somehow get a retribution. I am very angry and against people torturing and abuse animals for their own profits. Like the one involve in Circus, race or Shows that involves animals. Animals they cant speak or complain even though they in pain but some human beings they only think of themselves. I rather torture people who abuse the animals coz I want them to know how it feels to be tortured. I have read news on some sick people abusing cats or dogs etc I think such idiot should be punished severely....

Jangan lah sesekali kita menganiaya haiwan tak kiralah haiwan yang macam mana kerana haiwan juga punya perasaan. Sya melihat sebuah documentary mengenaii orang orang yang menangkap kerbau di TV1 rasa sedih melihat kerbau itu ditarik dan diikat dengan cara begitu kasar.. manusia tidak pernah fikir sekiranya mereka sendiri diperbuat begitu... tidak kah ada cara lain..yang mungkin tidak menyiksa haiwan itu. Begitu juga bila saya melihat Kuda Kuda yang bertanding di gelangang begitu juga haiwan haiwan lain seperti gajah, beruang etc yang beraksi di dalam sarkis mereka seperti dipaksa berbuat sesuatu yang mereka tidak rela..
Kadang apabila saya drive around or walk around saya lihat kucing atau anjing berkeliaran terdetik hati adakah manusia yang mempunyaii hati perut memberi makan kepada mereka. Take the initiative to go to the shop & buy food for these animals and feed them even though these animals are not under their care. Me & my mum will always do that and so is some of my friends.. for us we should put ourselves in the animals shoes... jgn lah kita kira anjing ke apa mereka tetap makhluk Allah Swt...Unless they harmfull to people tapi percayalah kalau kita niat baik binatang akan tahu dan dapat rasa sama ada manusia itu baik atau tidak.
Hanya satu jangan kita menganiaya haiwan kerana haiwan juga berdoa kepada yang menjadikannya...